Friday 21 November 2014

Gulai daging terengganu..resepi anak-beranak

Tadi mesej mak tanya resepi gulai terengganu yg dulu memang saya tak suka. Tapi sejak duk jauh ni teringat-ingat pulak. kih2..


Resepi gulai daging terengganu makan dengan nasi minyak...

Daging 1/2kg
Bawang merah dihiris dan digoreng 3bj
bawang merah 2 biji + halia 2 inci + bawang putih 5 ulas- kisar halus
sos tomato 3 sudu B
cili boh 3 sudu B
gula merah 3 sudu B
rempah 4 sekawan
susu cair 1/2 cawan @ kurang
air secukupnya
kerisik 3 sudu B
garam

cara: gaul daging dengan bawang yg siap digoreng garing. Bubuh bahan kisar+ sos tomato+cili boh dan gaul rata. Panaskan rempah 4 sekawan dengan sedikit minyak. Bubuh daging yg diperap tadi ke dalam periuk dan tumis sehingga mati air. Tambah sedikit air dan susu cair. Masak hingga daging empuk dan bubuh kentang. Setelah empuk semua bubuh gula melaka serta kerisik.

Senang. Xde guna rempah kari atau gulai. Cuma rasanaya sedikit manis. Untuk elak muak makan dengan nasi minyak dan sambal cili. Kalau makan dengan nasi putih xberapa sesuai. Makan dengan roti pun sedap.

Erm sebenarnya mak saya terlupa nak bgtau kn letak rempah masak cap rose dan rempah gulai rose! Patutlah mcm ada yg kurang je. Tp kan sedap jugaklah resepi kt atas tu. Kui2. Bolehlah cuba bagi sesiapa yg suka gulai daging yg agak manis.

Saya tengah sibuk naip resipi kat atas tu suami sibuk suh salin makanan yg boleh cegah kanser usus. Kalau ada yg xkena pada resepi tu minta maaplah.

Makanan untuk cegah kanser usus:
Kobis-brokoli-brussel sprout-kurangkan daging merah dan memasak menggunakan suhu tinggi-makan makanan punya asid folik(buah2an citrus dan sayur hijau, bayam)-kalsium-vitamin D-susu-sardin-keju-salmon-sawi-telur kuning

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Open house Raya 2024..

Tengok gambar dulu ye...