Tuesday 14 April 2015

Kuih tradisional org dulu2

Kuih2 ni bukan sy yg buat tapi suami buat kerana mengidam. Ha3.

Kuih kato. Yg ini pertama kali sy makan seumur hidup. Suami citer dulu2 waktu kecil selalu makan. Tapi skrg rsnya xprnh jumpa org jual....


Rasa boleh tahan sedap. Bahan utama tepung pulut, kelapa parut, beras pulut yg digoreng tanpa minyak dan sirap gula melaka.

Yg di bawah ini pula kuih tradisional lopes..yg ni pun sy suka. Suami jg yg buatkan...


Duduk jauh dr malaysia membuatkan kami jd rajin utk cuba resepi2 tradisional yg xpernah pun kami buat sewaktu tinggal di malaysia. Itulah uniknya hidup di perantauan. Walau pun kdg2 rs sedih dan rindu pada tanah air, sekurangnya dpt masak dan makan spt di msia sudah cukup mengubat rasa rindu.

Ini menu tenghari tadi. Nasi goreng ikan bilis dan cili kering utk saya. Utk suami dan lubna sy goreng nasi goreng ayam berasingan...


Menu malam tadi. Xkira nak letak juga...


Bila penat membaca, tengok makanan jd semangat dan segar semula. Lagi2 bila makan dgn ahli keluarga tersayang. Tengok suami dan lubna makan dgn berseleranya rasa cukup puas hati dan gembira. 

Alhamdulillah hari ni alahan penat, pening kurang sikit berbanding beberapa hari lepas. Yg pasti bila rs lesu sy akan minum 2 kali air madu dan delima. Rasa segar bugar dan hilang pahit di tekak. 

Ok, smbung murojaah ye umm lubna.

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Kenaikan pangkat..rezeki dari Allah

Alhamdulillah..ambil surat kenaikan pangkat di pejabat pendaftar dengan Syikin..rezeki kami sama2.. alhamdulillah