Sunday 19 March 2017

Hari ke-12 berpantang

Selepas sepuluh hari bersalin, badan rasa lebih sihat dan segar. Sakit pada bahagian perut makin berkurangan. Alhamdulillah. Hari ke-14 jangka saya akan lebih segar inshaAllah. 

Sepanjang dalam pantang 12 hari ni ke sana ke mari saya dah mula bergerak. Ke hospital cabut plaster pada hari ke tujuh selepas pembedahan, kemudian ke kedutaan pula. Walau terasa sakit dan sengal pada perut dan luka jahitan, perlu gagahkan diri juga. Hari kesepuluh pergi jamuan besday anak kawan di Tobarbur juga. Dan hari ini hari ke-12 pergi ke jamiah dan balai polis untuk urusan kereta.

Hari ini juga baru dapat tahu yuran pengajian lepas belum dibayar KPT. :(. Entah macam mana dengan sijil graduate bila tah boleh dapat kalau macam ni. Hajat nak balik Malaysia akhir bulan ni nampak gaya perlu ditangguh sedikit ke bulan empat. Kalau boleh saya nak pulang bersama sijil. Tak mahu menyusahkan orang di sini turun naik bangunan demi mendapatkan sijil tersebut. Geram betul dengan sistem kerja KPT. Kecewa. Pasrah dan redha. Yang penting dah berusaha untuk setiap urusan. Esok perlu ke jamiah lagi untuk mendapatkan salinan baki yuran tertunggak dari qism muhasabah. Nak emelkan pada En.Alimi di EMJ. Harap beliau dapat membantu.

Hari ni juga tali pusat Alyan gugur alhamdulillah. Walid cukur rambut Alyan hari ini juga.

Menu semalam. Sayur masak bening menu wajib sejak berpantang...


Makan petang semalam, teringin. Kabbab, syuqof dan shish towuq. Yang ni memang sesuai tuk orang dalam pantang bedah makan. Tak berminyak...


Balik dari majis besday anak maisarah...


Di rumah maisarah dan iwan...


Geram tengok makanan yang terhidang. Tapi kena tahan sabar. Makan mana yang boleh. Tuan rumah sediakan ikan bakar seabream untuk orang dalam pantang kihkoh. Makan dengan nasi putih dan sedikit kuah asam dan ayam goreng berempah alhamdulillah. Tak dilupa donut pun saya sempat ngap juga kihkoh.

Pantang makan saya tak strict sangat. Saya hanya elak minum ais, makan makanan yang sejuk berangin dan gatal saja. Ayam dan daging saya makan macam biasa lepas 3-4 hari bedah. Luka bedah pun alhamdulillah kering dan semakin baik. Yang pasti memang saya tak mandi sampai sekarang. Hanya lap badan dengan kain dan basuh rambut sahaja. Kebetulan cuaca di Jordan sekarang dingin-dingin sejuk. Tak mandi basah pun masih selesa kui2. Tapi kalau di Malaysia mesti berlengas dan rimas kalau tak mandi kan. Kalau nak mandi balut betul-betul kawasan jahitan. Jangan bagi kena air langsung terutama dalam masa dua minggu lepas pembedahan. InshaAllah cepat puli.

Vitamin pulak saya beli di farmasi. Multivitamin yang sesuai dimakan semasa kehamilan dan selepas. Balik Malaysia nanti nak sambung ambil shaklee pula dan pati ikan haruan inshaAllah.


No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Open house Raya 2024..

Tengok gambar dulu ye...