Friday 20 July 2018

Pengasuh..?

Saya prefer hantar anak ke taska dari ke pengasuh persendirian. Sebabnya:

1) Kebarangkalian anak didera dgn pengasuh persendirian lebih besar. Sebab takde orang lain yang dapat melihat perbuatan pengasuh kecuali ahli keluarga pengasuh yang mungkin boleh menutup cerita. Guru-guru di taska kebarangkalian besar takkan berpakat mendera budak walaupun mungkin ada pernah berlaku.  Tambah lagi jumlah anak2 yang ramai di taska. Cuma kemalangan tanpa disengaja lebih mudah berlaku di taska sebab guru kena handle ramai budak.
2) Keluarga pengasuh persendirian orang yang kita susah nak kenali. Kita hanya nampak luaran orang tapi sukar nak tahu hati budi.
3) Orang luar bebas keluar masuk rumah pengasuh persendirian.

Tiga sebab utama ni yang sebabkan saya menolak hantar lubna dulu ke mana-mana pengasuh persendirian. Hantar ke taska rakan suami rasa lebih lega. Itupun dalam hati sentiasa gusar. Sempatlah tiga bulan lubna di taska sebelum fly ke Jordan.

Alyan pulak sangat beruntung. Sepenuhnya dengan walid. Cukup 4 tahun kita masuk tadika ye sayang inshaAllah.

Saya benci tengok video kanak-kanak kena dera orang kongsi di fb. Sakit kepala rasa. Nak muntah. Tengok sikit pun mengganggu jiwa. Tak mampu tengok sampai habis. Rasa nak karate si pendera. Biar hancur tangan yang memukul orang tak berdaya. Dalam hati sentiasa berdoa anak-anak kecil terpelihara dari tangan-tangan jahat manusia.

Anak kecil hanya tahu menangis. Bila kena lepuk atau cubit dia hanya tahu menangis. Mak ayah kena selalu rasa sangsi pada pengasuh lagi2 kalau anak takut nak dihantar ke pengasuh. Kesal dan kecewa kalau tanda ni dah ada tapi mak ayah pandang sambil lewa.

Teringat seorang pakcik suami cerita dia pernah terlihat di rumah jiran yang mengasuh anak orang, dibiarkan saje anak yang diasuh mengisap ibu jari kaki pengasuh sambil berlunjur tengok tv. Memang tak boleh dipercayai! Kalau macam ni entah apa jenis makanan kotor pun dia boleh sumbat dalam makanan anak kita. Kita mana tahu!

Tolonglah semua mak ayah carilah pengasuh betul2. Cari taska betul2. Kasihan anak2 kita. Jangan sebab dekat dengan rumah terus rembat. Biarlah jauh sedikit asalkan baik untuk anak2.

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Open house Raya 2024..

Tengok gambar dulu ye...