Thursday 19 March 2020

الاعتماد على النفس

Semasa saya menulis tesis master dan PhD saya banyak bergantung pada diri sendiri. Supervisor akan menjadi sumber rujukan terakhir di mana saya tak akan bertanya kecuali saya dah usaha dan masih menemui jalan buntu.

Jadi, saya sangat benci dengan gaya pelajar yang sangat bergantung kepada maklumat supervisor. Lepas ni saya nk buat syarat hanya pelajar yang boleh berdikari sendiri mendapatkan maklumat sendiri yang saya terima sebagai pelajar bawah seliaan (untuk tesis ijazah). 

Saya sangat menyampah dengan pelajar yang merungut tak faham dan takde usaha untuk faham. Gaya ni boleh dikenalpasti melalui cara pelajar bertanya. Yang betul tak faham ayatnya akan menunjukkan pelbagai usaha yang telah dilakukan tidak membuahkan pemahaman. Pelajar yang memang tak faham, perasan usaha soalan dia berputar sebab dia pun tak faham apa yang dia tak faham!




No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Paya Bunga Hotel 2024

Sempena meraikan kejayaan Lubna memperolehi UPKK 5A 3B dan paling utama nak siapkan buku dengan mood baru, kami suami isteri tempah hotel se...