Monday 20 April 2020

Tips siapkan PhD

Nak kongsi petua yang nampak kecil tapi sebenarnya membantu menambah semangat siapkan PhD:

1. Add friend Dr.OT di FB miliknya. Kata-katanya walau pedas tapi ada benarnya. Saya banyak dapat semangat dan info penulisan tesis secara tak langsung dari FB beliau. Teringin nak ucap terima kasih pada beliau tapi segan, siapalah saya.

2. Mendengar nasyid atau lagu yang membangkitkan semangat ketika rasa down. Saya terdengar lagu patriotik dari sebuah kumpulan penasyid Indonesia yang disimpan suami dalam pendrivenya. Sejak dari tu bila rasa sedih dan stress saya minta suami pasangkan di komputernya sambil saya berbaring dalam selimut menangis sembunyi-sembunyi. Terbukti semangat yang hilang kembali hadir. Try dengar nasyid ni: https://www.youtube.com/watch?v=lm_8upua8K8

3. Jangan berhenti, berehatlah kalau sudah penat tapi jangan lama. Jangan putus asa.

4. Jangan ego dan perasan bagus. Dengan SV jangan rasa kita lebih pandai. Ikut sahaja saranannya selagi boleh ikut. Saya perasan pelajar yang ada sikap ego dan berkeras dengan ideanya akan mengambil masa lebih lama untuk menyiapkan tesis.

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Open house Raya 2024..

Tengok gambar dulu ye...