Thursday 27 March 2014

Kamu bt saya tertanya-tanya..

Ada beberapa rakan di FB saya yg suka bercakap tentang keamanan di Malaysia tergugat kerana wujud suara2 yg suka membangkang & menghina apa yg kerajaan lakukan. Saya rasa agak meluat dgn status2 ni. Seakan dia sorang je yg nak kan keamanan, dan orang lain nakkan kehancuran pada negara sendiri. 

Siapa yg xsayangkan negara? Kalau ada suara yg menegur itu terimalah sebagai nasihat. Memang diakui ada juga suara yg terover dalam menegur kesilapan pemerintah. Tapi kita orang yg rasional xkan sesekali terpengaruh dgn sikap xprofessional segelintir rakyat dlm menegur kesilapan pemerintah. Kita sokong mana yg baik, dan menolak segala yg buruk.

Sekarang semua gusar dengan tohmahan dan hinaan masyarakat luar pada Malaysia sejak peristiwa MH370. Tekanan dari rakyat China, fitnah dari CNN. Dari dulu kita dididik untuk senyap sekiranya org atas melakukan kesilapan. Hari ini bila org luar menegur kita akan kecacatan & kesalahan yg kita lakukan dlm menangani isu MH370, kita terkedu dan nak menangis??!Baru kamu tahu mulut masyarakat luar itu lebih tajam lagi berbisa. Sape yg berani tutup mulut msykt luar spt China yg ternyata lebih kuat dari setiap segi bbanding kita. 

Sedangkan dari dulu ada suara2 rakyat Malaysia yg menegur pemerintahan negara agar mengambil cara hidup Islam (hapuskan riba, rasuah, hiburan dll) tapi kamu sendiri yg menolak. Memandang hina dgn cara hidup Islam yg dikatakan jumud dan hanya utk golongan miskin dan penduduk pantai timur. Menyokong segala maksiat kononnya utk kepentingan masyarakat bukan Islam dan memajukan ekonomi negara.

Bila anak tegur buat xtahu, bila org luar tegur baru rs nak malu.

Jadi sampai sekarang kamu buat saya tertanya2, apakah gambaran sebuah Malaysia yg aman bagi kamu? Saya tidak rasa suara teguran dan nasihat rakyat itu mengancam keamanan, yg sy nampak maksiat dan jenayah itu yg boleh membunuh kita semua.

Xboleh ckp lebih2 sgt psl ni. Kang kawan pun boleh btukar jadi musuh. Pastu ckp kt xbersyukur.

2 comments:

  1. mende surat ni ngarut.....wa....btl8.....menyampah dgn mainan mereka2 ni,look stupid....sapa nk kecelakaan dn bkn setiap ms kita ni akan tenang,Allah ttp akn uji....nk jd islam sgt tp ntah jenis perang yg nabi dah harungi pon belum tentu dpt jwb!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen atas tu nak kumpul setem..org dh xguna setem dah antar surat skrg. guna emel je..keh3....hebatlah kata2 aja tu, boleh jadi ahli politik islam yg berjaya lg dikagumi..! manakan boleh yg hak bercampur dgn batilkan..sdg zmn nabi pun ramai menentang ajaran Islam apatah lagi zaman kita skrg ni..bukan sume org Islam sendiri suka dgn peraturan Islam..

      Delete

شكرا على تعليقاتك

Hari pertama persekolahan 2024..

Sekolah baru semua anak-anak kami.. Kakak minggu depan baru start daftar dan kelas. Ya Allah permudahkanlah urusan k...