Wednesday 26 October 2016

England & Turki 2016

Alhamdulillah, impian yang telah pun tercapai. Tiadalah ia tercapai melainkan dengan izin dan rezeki daripada Allah. Terima kasih suami atas sokongan dan bantuan walau pun suka benor berjalan laju meninggalkan anak isteri di belakang waaaa.






Ada sedikit tips atau pesanan nak tulis untuk yang berminat nak ke negara Eropah. Sebelum terlupa saya letak  dulu beberapa perkara:

1) Bawa tisu basah bagi yang tak biasa bersuci menggunakan tisu kering semata-mata. Jamban di UK tak disediakan paip air. Tak perlu susah payah isi air dalam botol, leceh. Merecik-recik. Better guna tisu basah yang banyak terjual untuk kegunaan baby dan laplah banyak-banyak. Saya memang tak boleh cuci sikit-sikit sekurang-kurangnya ada tisu basah rasa lebih suci dan bersih. Tandas di Turki ada air di bahagian dalam mangkuk jamban, sedikit lega tapi untuk puas hati boleh lap dengan tisu basah dan kering pula lepas tu- Perkara saya paling risau ketika berada di luar negara ialah bagaimana untuk bersuci andai tiada air!

2) Buka penggunaan kad debit untuk luar negara. Boleh telefon bank sebelum memulakan safar.

3) Orang asal UK baik dan ramah kecuali immigran dari bangsa India perasan bagus kot, dan Amerika Selatan yang tak malu bertekak dan bercakap kuat depan khalayak ramai. Orang Arab dan pakistan di UK nampak baik dan sopan. Orang di Turki pulak agak kasar sama macam arab malah mungkin lebih kasar dari Arab Jordan. Tak perlu keluar, dalam epot pun kita akan jumpa orang Turki yang kasar terdiri dari staf epot hinggalah ke penjual dalam epot. Perbezaan ketara orang UK tak berapa ramah dengan kanak-kanak walau pun diorang sangat menjaga kebajikan kanak-kanak, tapi orang Turki sama macam Arab Jordan ramah dengan kanak-kanak walau pun kita tak pernah kenal.

4) Bila masuk masjid di Turki walaupun surau airport (mescit) mesti lap kaki dengan tisu dulu lepas berwuduk. Pastu pakai stokin. Kalau tidak kena tegur pulak nanti. Belum kena tegur tapi pernah baca pengalaman orang lain dan pengalaman sendiri lepas wuduk je cleaner tunjuk tisu. Maksudnya kena laplah dulu. Lain tempat lain pulak caranya, kalau di Jordan emak saya pernah kena tegur makcik penjaga masjid sebab amik tisu lap kaki lepas berwuduk. Hish apa punya orang mujur kita nak lap kaki kering daripada kesat kat carpet masjid. Macam-macam perangai manusia.

5) Jangan lupa ke kedai 1 pound di UK banyak juga barang-barang boleh tahan murah. Lagi2 jika dibandingkan dengan harga di Jordan ni meamng di UK lebih murah. :(


Sepanjang di UK ada beberapa daerah saje sempat dijejaki antaranya Derby, Nottingham, Cambridge dan London. Sempat juga menjamah nasi di Malaysian Hall kihkoh. Sepinggan nasi dan satu lauk berharga 3 pound.





Berapa kos seluruh perjalanan? Saya nyatakan seperti di bawah anggaran kasarnya:

Tiket flight Turkish airline Jordan - Heathrow, London - Jordan : RM6740 (3 orang)
Sewa kereta di UK: RM 1000 (Seminggu termasuk insurans)
Minyak kereta: RM 450
Air bnb: RM 316 (1 malam sahaja selebihnya tumpang di rumah adik)
Belanja: RM 1200

Total cost dalam RM9700 secara kasar. Berbaloi ke? Sebelum pergi dah congak-congak perbelanjaan dari Malaysia lebih besar dan lama sekiranya terbang dari Malaysia (Padahal tiket MAS ada je offer murah sama macam harga kami dapat dari Jordan. Tak aci betul) Cuma perjalanan 15 jam dari Malaysia sehala adalah sangat panjang dan membosankan. Jadi better pergi sekarang sementara berada di Jordan dan anak masih seorang. Lagipun dapat singgah Turki untk free tour beberapa jam. Penat memang penat tapi bila lagi nak merasa pengalaman seperti ini.

Trip di Turki adalah free sebab ikut free tour visit bawah turkish airline. Jimat kos pengangkutan. Boleh lihat di website mereka untuk maklumat lanjut dan syarat.

Tahun akan datang ada rezeki mahu ke Jepun dan korea pula InshaAllah. Bosan sudah melihat suasana eropah dan berhampiran dengannya rasa sama saja bandar London, Istanbul, Amman. Huhu. Mahu melawat negara-negara asia yang belum pernah sampai.

Penat tak safar dengan anak empat tahun dan mengandung lima bulan? Jawapannya memang penat! Ini baru seorang anak kalau lebih dari tu memang bersiar-siar sambil merangkak nampaknya.

Negara yang telah dijejaki sehingga kini:

Beijing (2011)
Jordan (2013-kini)
Oman (2014)
Mekah, Madinah (2016)
United Kingdom (2016)
Turki (2016)

Visa pendudukan setahun kami tamat pada 24 Okt 2016. Baru ni sampai di airport Jordan pada 26hb. Berdebar juga kot kena denda lewat jd1.5 sehari. Mujur juga pegawai imegresen tu tak berkira. Dilepaskan kami tanpa sebarang bayaran denda alhamdulillah. Bercakap dengan kawan di UK, visa pendudukan mereka perlu direnew setiap lima tahun sekali. Waaaa. Tak macam di Jordan ni tiap tahunlah gigih ke sana ke mari renew visa diri sendiri dan keluarga:(. Fotostat sana sini sinun.

Mula-mula buat permohonan muwafaqoh dari jamiah dulu, tunggu dalam tiga minggu. Siap muwafaqoh pegi semula jamiah amik suratmuwafaqoh. Then baru dapat renew visa sendiri di balai polis. Siap visa sendiri dalam masa sehari, baru boleh pergi EMJ untuk pengesahan renew visa untuk ahli keluarga pula. Dapat pengesahan dari EMJ baru pegi wizaroh dakhiliyyah untuk hantar permohonan dan mendapatkan muwafaqoh dalam masa 2-3 minggu datang semula untuk ambil surat muwafaqoh. Last baru ke balai polis untuk buat visa baru untuk ahli keluarga dan bayarlah jd30 sorang. Tiap tahun tau kena ulang benda yang sama. Duk bayang camnolah yang anak sampai tiga lima orang. Jenuh nak isi borang dan fotostat dokumen-dokumen. 

4 comments:

  1. Sgt Berminat dgn posting mengenai uni wise..Boleh reply to email x?
    Mar17894@hotmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, saudari boleh buka link ini untuk mengetahui lanjut tentang wise uni : http://www.wise.edu.jo/index.php
      Harap membantu

      Delete
  2. kena kumpul duit banyak2 la hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. duit us firdaus dah cukup dah tu klu nk pegi, dengan elaun penyelaras lagi berkepuk2..kih2

      Delete

شكرا على تعليقاتك

Servis expander

Servis expander utk 30000km. Harga lebih dari est cost. Patut orang cakap harga makin naik. Kos servis kali ni RM489.