Wednesday 21 November 2018

Konvokesyen UniSZA

Sidang pertama pada hari kedua...


Santai konvo kali ni. Sekejap je rasa duk dalam dewan. Bagus sekali. Hari-hari masuk pun takpe.

Kelas tinggal lagi empat minggu. Pelajar kelas debat akan mula sesi debat esok hari. Fasol ni saya utamakan latihan khotobah berbanding sanah lepas. Dari minggu ke minggu nampak tahassun pada pelajar. Semoga semua boleh bertutur Arab dengan baik melalui kelas ini.

Pidato dan debat perlukan latihan hari-hari. Bakat sahaja tidak cukup. Lagi-lagi kalau bercakap menggunakan bukan bahasa ibunda. Kena lebih usaha dan latihan. 

Sambut besday lubna di rumah nenek. Beli kek simple sahaja tak plan nak sambut gilang gemilang. Haha.


Banyak benda yang nak dicerita tapi tak tercerita. Dua minggu ni suami diserang gout lagi. Mak ayahlah yang datang tengokkan sepanjang saya pegi kerja. Tengokkan Alyan sekali memandangkan kami tak hantar dia ke taska.

Bila susah, keluargalah yang pertama membantu. Bila senang, keluargalah juga yang paling utama. Sejauh mana pun kita berlari mengejar cita-cita jangan lupa yang di sisi dan di belakang. Jangan pentingkan diri sendiri. Ada banyak hati perlu diraih dan dibahagiakan.

 Hidup kita tak lama, esok lusa mungkin dah takde. Buatlah baik pada semua. Bercakaplah baik dengan semua. Walau dalam hati panas membara. Biar perkara yang baik saja orang kenangkan tentang kita. Ada orang yang baik bila dia pergi saya terkenangkan baik hatinya. Moga saya pun orang kenang begitu. Dalam hati insaf atas kejahatan mulut dan tulisan saya yang mungkin menyinggungkan. Maafkan saya.

 


No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Open house Raya 2024..

Tengok gambar dulu ye...