Saturday 24 November 2018

Lagi beberapa hari memasuki 2019

Apa saya nak dalam hidup? Asyik fikir tentang kumpul harta. Penat. Banyakkan istighfar. Banyak dah masa fikir pasal dunia.
Andai hidup sehingga 70 tahun, saya ada lagi 36 tahun untuk beribadah. Macam mana nak manfaatkan masa yang ada?
Hanya anak-anak sumber paling dekat dan mudah untuk saya menambah pahala. Menerusi anak-anak saya ajarkan ilmu fardu ain dan fardu kifayah. Moga-moga hasilnya menambah timbangan pahala buat saya di sana.
Teringin ajar anak-anak hafaz quran. Tapi saya tak kuat. Kadang-kadang malas dan tidak sabar layan karenah. Sekadar doa harian yang mampu saya dan suami buat dengan anak-anak. Hafal dan belajar secara santai. Secara formalnya masih goyah.
Lagi pun saya sendiri tak suka belajar dengan paksaan seperti belajar berjam-jam di library, atau ikut masa prep di asrama, atau duduk berjam-jam mengadap buku semua tu bagai satu torture bagi saya. Belajar boleh di mana-mana tak semestinya kena ada kerusi dan meja. Lebih santai dan relax lebih baik untuk saya. Sekarang saya cuba praktik pada lubna dan alyan. Harap menjadilah eksperimen ummi ni kih374.

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Open house Raya 2024..

Tengok gambar dulu ye...