Friday 17 August 2018

Catatan ringkas duit buku

Royalti buku pdp dah masuk alhamdulilah. RM220 buku muin, RM225 buku mursyid. :)

Biasanya simpan saja dalam akaun. Jarang beli hadiah untuk diri sendiri kalau dapat hasil tambahan. Orang kata reward diri sendiri. Tak berapa pandai nak mereward diri sendiri. Simpan lebih baik, bila nak guna baru guna. Saja2 beli  memang tak suka.

Sedar diri kita bukan jutawan boleh beli itu ini tak tengok harga. Bila nak beli sesuatu  dan masih mencongak2 bajet maknanya belum kaya lagi. Walau pendapatan sebulan sudah melebihi 8k, tapi masih belum dapat rasa kaya. Nafsu saje yang kaya.

Nasi goreng sepinggan semalam...


Goreng nasi baki semalam suap anak sebelum ke rumah mak abah. Dapat sepinggan nasi. Odw ke rumah mak singgah beli ayam goreng mcd yang sangat sedap sebab pedas. Kemudian ke kfc beli tambahan yang lain. Makan di rumah mak seronoknya.

Raya haji ni plan beraya di Kelantan dulu. Raya kedua balik semula ke Terengganu sebab raya ketiga kami buat korban untuk seekor kambing atas nama suami. RM620 untuk seekor kambing tahun ni. Tahun depan mungkin naik pula harganya. Andai ditambah rezeki tiap tahun nak buat korban dalam negara setiap tahun. Nak rasa daging korban sendiri walau hakikat lebih mahal berbanding korban di luar negara.

Niat utama korban kali ni saya berdoa agar suami sembuh dari penyakit gout. Sihat tubuh badan dan sejahtera dari sebarang perkara malang. Duit boleh dicari, orang yang kita sayang tak mungkin ada pengganti. 

Nak masak sup ayam untuk pagi ni merangkap makan tengahari juga. Ilal liqo!

Selepas sejam lebih usai masak, suap anak sambil suap diri sendiri...


Oat untuk suami. Sup ayam bertumis bersayuran, ikan pekasam, ulam raja. Cepat, ringkas dan mudah!

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Open house Raya 2024..

Tengok gambar dulu ye...