Monday 13 August 2018

Cuti

Hari ni saya amik cuti. Suami ada appointment gigi belah pagi. Anak kecil kami memang duduk dengan walidnya. Bila walid ada sebarang urusan samada saya akan masuk kerja lewat atau kalau takde apa2 hal penting di ofis saya akan ambil cuti. Baki cuti tinggal lagi 20 hari.

Tadi di FB melintas video kanak2 di sebuah tadika di Melaka yang dipukul. Sakit kepala. Benci. Geram. Kecewa. Kalau saya ada situ memang kasi hampuk dengan meja cikgu tu. Perkara macam ni buat saya tambah bersyukur tak perlu hantar anak kecil ke taska atau pengasuh. Itu yang kita nampak rakaman dalam cctv, yang tak nampak? Berlambak lagi kes yang tersembunyi. Kasihanilah anak kita. Jangan pentingkan diri sendiri.

Baru ni perasan rambut alyan macam kena potong. Tanya kakaknya dan memang betul dia potong rambut adik haha. Nak sebut sini anak kecil umur setahun lebih ni tak pandai nak adu apa2. Kalau mak ayah tak alert memang sampai bila tak perasan.

Bincang dengan suami, dia prefer jaga sendiri buat masa sekarang. Siapa tak sayang anak, selagi boleh jaga kita jaga walau payah mana. Sekejap saja beberapa tahun bukan selama2nya.

Hantar anak ke taska dalam keadaan suami yang boleh bekerja dari rumah & mampu untuk menjaga anak ibarat menghantar anak ke mulut buaya.

Kalau kita rasa penat dan susah jaga anak sendiri, apatah lagi orang lain yang menjaga anak kita. Kalau ada pilihan untuk jaga sendiri, jagalah. Rezeki minta pada Allah agar dicukupkan. Bisnes suami pun ada pasang surut. Andai tak menjaga anak dia dapat menjana lebih pendapatan tapi takde maknanya kalau anak diasuh entah sape2. Hati ummi pun tak tenteram.

Mak kata tak usah difikir kata2 orang, kalau saya bahagia dengan pilihan sekarang walau nampak janggal pada mata kebanyakan biarlah. Mak pun tahu saya gembira dengan kehidupan sekarang. Suami yang prihatin, boleh berada bersama sentiasa. Boleh hantar dan ambil di tempat kerja. Hantar anak sekolah dan ambil walau dia pun kurang sihat kerana gout.  Alhamdulillah kurang di sana, lebih di sini.

Dan sebenarnya bila anak dijaga sendiri, perbelanjaan kami jauh menjimatkan. Yuran RM350 sebulan untuk taska saya boleh buat macam2. Biasanya saya kumpul2 dan masuk lumpsum dalam TH suami dan anak2. Allah rezekikan juga yuran Pasti lubna hanya RM50 sebulan sekali dengan makan pagi bermula jam 8-1.30 pm. Ada pilihan untuk transit tapi suami tak prefer lubna berlama2an di pasti sehingga petang & lubna pun tak mau duduk sampai petang serik tahun lepas seharian ummi walid tinggalkan di taska haha. Padahal satu hari je pun.

Sebenarnya tahun lepas kami dah survey taska yang ada sekitar tempat kerja saya untuk lubna dan alyan. Ummi tak kisah kalau berhabis beratus untuk anak2 asalkan taska yang bagus. Tapi akhirnya qaddarallah, beginilah nihayahnya. Alhamdulillah. Maka nikmat Tuhan kamu, sebut2kanlah (فبنعمة ربك فحدث). Harap semua tak bosan membaca haha.

1 comment:

  1. Terimakasih informasinya, sangat bermanfaat. Jika anda gemar memancing, kunjungi website kami untuk tahu rahasia mendapat hasil ikan berlimpah http://bit.ly/2wfsXyj

    ReplyDelete

شكرا على تعليقاتك

Servis expander

Servis expander utk 30000km. Harga lebih dari est cost. Patut orang cakap harga makin naik. Kos servis kali ni RM489.