Sunday 25 June 2023

Renew passport dan buat baru..

Plan hari ni nak renew passport sendiri, suami dan anak2 yang belum ada passport.

Alhamdulillah settle. Sampai di UTC, Paya Bunga dalam jam 8.14am gitu dengan suami dan 3 anak. Angka giliran ke 22. Padahal rasa awal dah ramai lagi lebih awal.

Nak buat passport kalau perempuan bertudung pakai tudung hitam@gelap yang tak bercorak tau. Kalau lelaki better pakai hitam @ baju tak bercorak dan warna gelap. Tapi tadi ada je yang pakai baju kelabu dan tudung koko gelap ok je. Cuma jangan bercorak. Anak laki saya pun pakai baju hijau lumut sebab takde baju hitam.

Mula2 bagi passport lama, ic sendiri. Pegawai akan keyin maklumat kita. Amik gambar di kaunter juga. Mudah sangat. lepas tu cop jari dan sign. Siap. Tunggu kaunter 6 panggil nombor pulak untuk bayaran secara debit/kredit sahaja. Cash tidak diterima. Selesai bayar, tunggu nama dipanggil di kaunter 10 untuk ambil passport. Haa sekejap je rupanya. Dalam 9.50 pagi settle semua. Alhamdulillah.

Kalau passport anak yang baru pulak, penjaga akan sign kan dan cop jari. Bawa surat beranak anak yang asli juga ye. Tak perlu fotostat. Anak pun akan cop jari juga pada borang nanti. 

Kos renew passport RM200/dewasa untuk 5 tahun. Kanak-kanak bawah 12 tahun RM100 untuk 5 tahun juga.

Dokumen wajib bawa:
-Kad pengenalan
-Surat beranak anak
-Passport lama
-Kad debit/kredit

Ok, sambung nanti.

Selesai urusan di jabatan imegresen, kami beli roti di harold, singgah diy dan odw pulang makan nasi kukus..


Biasa saje rasanya. RM43 untuk 4 bungkus dan air.


No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Paya Bunga Hotel 2024

Sempena meraikan kejayaan Lubna memperolehi UPKK 5A 3B dan paling utama nak siapkan buku dengan mood baru, kami suami isteri tempah hotel se...