Tuesday 1 April 2014

Kerana bubur nasi sy merajuk...

Pagi tadi saya rasa malas sgt nk masak. Dlm kepala pikir psl bahas & kelas ptg nnt. Jadi suami pun offer tuk masak. Mcm2 menu cdgn. Nasi kerabu antaranya. Last skali kami xtau nk mkn apa. Jd suami pun kata:

"Abang masaklah apa2 saje ye...masak ikut suka abang". Gitulah lebih kurang dialognya.

"Ok..apa2 ikut abanglah". Jawab sy dgn rela hati.

Lepas 1 jam lebih kurang sy pun jenguk suami di dapur. Harum bau ayam digoreng dgn rempah2. 

"Sedapnye bau...nasi abang x masak lg ke?". Tanya saya, kot2 nk tolong msk klu blm masak.

"Dah siap masak, tu...", jawab suami smbil tnjuk dgn mulutnya periuk nasi.

Lega. Saya pun dgn riangnya bukalah periuk.

Bubur?? Tiba2 rs kecewa. Tgk ada smangkuk kicap yg dah ada bwg potong. Tengok suami goreng ikan makarel pulak. 

Rasa sedih. Dlm kpla ingatkn dptlah mkn nasi kerabu ke, nasi goreng ke. Rupanya masak ikut suka suami yg dmaksudkan ialah bubur nasi ngn ikan & ayam goreng serta kicap.

Tanpa mpedulikan perasaan suami yg dh bsusah pyh masak (dkt sejam lebih masak), saya pun meneruskn proses mrajuk. Kecewa sgtlah kononnya. Pdhl sy sndiri yg kt ikut suka ati suamilah nk msk apa. Pelik prngai perempuan. Masa mkn sy mik 2 senduk je nasi. Biasa mkn 4 pinggan. Proteslah konon. Kesian jgk kt suami. Akhirnya lps sejam sy bt sndiri pizza tuna utk mhilangkn duka & mngenyangkn perut. Baru rasa lega.



Suami geleng pala jelah tgk perangai saya. Maafkan awa ye, lain kali buat lagi. Keh2. Itulah dialog saya stiap kali minta maaf.

Yg ni mkn mlm kami...pizza tuna lagi & chicken wing!



Resepi chicken wing:

Kepak ayam 4 ketul
Garam
Gula perang
Cuka 2 sd bsr
Serbuk paprika 2 sd bsr
Lada hitam
Bwg putih 2 ulas
Sos hikori 1 sd bsr
Sis teriyaki 1 sd kecil
Butter utk bakar

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Kenaikan pangkat..rezeki dari Allah

Alhamdulillah..ambil surat kenaikan pangkat di pejabat pendaftar dengan Syikin..rezeki kami sama2.. alhamdulillah