Tuesday 1 April 2014

Sambung buat powerpoint presentation...

Pagi ni sambung sikit lagi menulis tentang asas psikologi dalam kurikulum menurut pandangan Islam.Sebelum ni xpernah baca pasal perspektif islam tentang pembentukan kurikulum di sekolah. Bila baca agak tertarik. 

Kembali kepada fitrah manusia dan keistimewaan manusia berbanding makhluk Allah yang lain sebelum merangka dan memperbaiki kurikulum baru. Saya kurang pasti bagaimana proses kurikulum sekolah dibangunkan di Malaysia. 

Apa itu kurikulum? Ada yg masih xtahu?

Kurikulum ialah buku sekolah! xpercaya?  Itulah tafsiran paling mudah. Satu bahan yg terkandung di dalamnya segala maklumat, ilmu, pengalaman, praktikal yg kita nak pelajar tahu. Dalam tulah kita terapkan segala falsafah negara, nilai-nilai murni yg kita nk perkenalkan pada pelajar. 

Aspek psikologi Islam memandang berat pembentukan rohani islam pada pelajar. Kerana fitrah manusia itu sendiri Islam iaitu inginkan kesejahteraan dari sbrg penyelewangan. Jadi buku2 sekolah xharus lari dari aspek Islam. Kalau ada buku2 sekolah yg menyeleweng dari peraturan semulajadi manusia maka ia adalah SALAH! Teringat buku sekolah yg menggunakan perkataan dan gambar yg agak lucah untuk pelajar. Ternyata kurikulum itu mengenepikan aspek agama dalam pembentukannya. Entah sape yg luluskan. Tak belajar tentang prinsip2 pembinaan kurikulum pun boleh tahu benda macam tu mmg xpatut dimasukkan dalam buku pelajar.

Bila baca kupasan saya kat atas ni macam mudah je dalam bahasa Melayu. Sedangkan sume tu saya belajar dalam bahasa Arab di sini. 

الأسس النفسية لبناء المنهاج من المنظور الإسلامي

Tu tajuk pembentangan saya minggu depan.

2 comments:

  1. sbb tu ramai memilih sekolah private...dah byk terbukti brp byk sgtlah mereka yg bgs akhlaknya...akhlaklah...belum lg dr segi capaian ilmu...wa,esok dungun x de air...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bakpe dungun xde air?...bukan ramai yg mampu masukkan anak ke sek private islam. mgkn kekangan duit...inshaAllah, harap murah rezeki kita sume utk masukkan anak2 ke sekolah agama terbaik yg ada....

      Delete

شكرا على تعليقاتك

Servis expander

Servis expander utk 30000km. Harga lebih dari est cost. Patut orang cakap harga makin naik. Kos servis kali ni RM489.