Sunday 15 May 2016

درس الطبخ مع المعلمة هبة

Alhamdulillah, semalam bertempat di rumah fatihah kami belajar masak nasi arab maqlubah dan nasi kabsah. Seronoknya dapat ilmu tentang masakan sambil menambah vocab b.arab.





Maqlubah kiri, kabsah dua warna sebab masak guna dua periuk....


بتموط (bitmutt) perkataan ammiy yang kami sempat belajar paling kelakar semalam haha. Maksudnya sticky. Sesuatu yg melekat macam gam.

يتخمَّر maksudnya mengembang. Guna untuk merujuk yis yang mengembang atau doh roti yang mengembang selepas memalui proses pengeyisan. Istilah melayu baru. Keh2.

رقَّ maksudnya menggelek tepung (leperkan tepung) apatah perkataan melayunya. مرقاق alat penggelek tepung. Banyak lagi words baru tapi yang ini yang biasa mudah lupa jadi kena catat. Saya biasa rakam  situasi kelas sepanjang belajar dengan hiba. Sebab kadang-kadang tak sempat nak catat semua. Bila free saya akan pasang semula rakaman dan dengar semula. Dari situ saya dapat recall smula words baru dan telitikan cara sebutan menggunakan makhraj arab yang betul. 

Semalam bukan makanan arab saje kami buat. Sekali dengan belajar buat donut dengan adik ijazah sini. Dan saya pula buat demo karipap sardin. 4 menu kami semalam.

Balik dari kelas memasak, sy suami dan anak menuju ke majlis perpisahan dengan dr.raihanah yang akan pulang ke Malaysia setelah beberapa bulan menjalani sabatical study di UJ. Majlis berlangsung di rumah k.shila...




Tak dapat nak tolong diorang buat persediaan dan memasak sebab dah sibuk dengan kelas masak nasi arab paginya.

الحمدلله انبسطت والبرامج سارت بمرونة

Alhamdulillah sumenya berjalan lancar :).

Adik lelaki menjalani operasi masuk besi di tangan dan kaki pagi tadi waktu Malaysia. Mohon doa semua agar dia cepat sembuh, segar dan tabah menjalani hari mendatang.

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Kenaikan pangkat..rezeki dari Allah

Alhamdulillah..ambil surat kenaikan pangkat di pejabat pendaftar dengan Syikin..rezeki kami sama2.. alhamdulillah