Wednesday 11 May 2016

Nasi maqlubah رز مقلوبة

Antara nasi tempatan masyarakat Jordan adalah nasi maqlubah selain dari mansaf. Hari ni teringin makan nasi maqlubah. Cek resepi yang basma & hiba bagi. Hasilnya...



Ada lapisan jazar, bazinjan, batotis, zahrah atau arnabit yang digoreng sedikit garing. Ya salaaaam.

Suka betul dengan resepi basma ni. Nasinya berminyak-minyak. Mungkin boleh goreng sayur-sayuran guna minyak zaitun kalau nak hidangan yang lebih menyihatkan. Resepinya dalam b.arab. Nanti saya letak di sini. 

Rempah paling utama dalam maqlubah ialah qirfah (kulit kayu manis). Kalau nasi mandi rempah utamanya ialah kammun (jintan putih). Kalau kabsah bahan utama ialah heil (buah pelaga), bawang putih dan tomato puri. Ada lagi rempah-rempah lain tapi yang disebut tu wajib ada dalam nasi-nasi berkenaan. 

Pagi tadi buat karipap untuk bekal lubna ke raudhah. Semalam berkaripap juga khas tuk bagi pada tuan rumah dan muallimat lubna di raudhoh. Harap dorang suka.


Petang semalam hajatnya nk berjalan kaki sekitar tobarbur sambil excercise. Konon nak pecahkan lemak akhirnya menambah lemak jadinya. Singgah beli itu ini...

Kunafah lazat sungguh....

  

Makan depan kedai saje. Sebelum tu makan aiskrim. Sebelum balik tapau pulak burger buffalo. Teruk betul. Itulah akibatnya berjalan excercise di tengah pekan yang penuh dengan kedai-kedai. Rumah sewa kami pulak memang dekat betul dengan kedai-kedai.


No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Kenaikan pangkat..rezeki dari Allah

Alhamdulillah..ambil surat kenaikan pangkat di pejabat pendaftar dengan Syikin..rezeki kami sama2.. alhamdulillah