Tuesday 24 May 2016

Jangan cepat angau...

Ni untuk perempuan yang belum kahwin tapi dah layak berkahwin. Nak bagitahu sebelum kahwin kena simpan rasa sangsi dengan lelaki yang ajak berkawan. Jangan duk ingat dia suka I, mesej sana mesej sinun, konon tanda dia setia sudi ke jinjang pelamin. Jangan duk yakin sangat itulah cinta sejati kita sampai orang bagi nasihat pun dikatakan cemburu. Cinta langau, tahi busuk pun dirasakan wangi. Kalau betul-betul berkahwin alhamdulillah, kalau sebaliknya sape yang angau?

Lelaki boleh meminati ramai wanita dalam satu masa secara diam. Bila dia minat perempuan ade saje asbab musabab dia cari untuk muncul depan mata tak kira samada melalui teknik bermesej-mesej atau lihat dari jauh, atau offer bantuan dan lain-lain. Tapi awas, itu bukan tanda kuat dia nak berkahwin dengan perempuan tu. Dia mungkin suka, tapi suka tak semestinya berkahwin.

Jangan cepat perasan wahai perempuan sekalian. Dia mungkin tengah suka dan bermesej-mesej dengan perempuan lain juga. Tengah tengok mana paling berkenan di hati. Sebab itulah lelaki yang dah bertunang dia tidak terikat untuk setia dengan tunangnya. Berbeza dengan perempuan yang dah bertunang, haram dikacau melainkan sudah putus tunang...! Mujurlah kalau kamu yang dipilihnya.

Jadi fatrah ini kena banyak berdoa pada Allah agar disegerakan jodoh dengan lelaki soleh untuk diri, agama dan keluarga. Bukan banyakkan berhubung nak pastikan si dia adalah cinta setia..! Bersederhana dalam  suka. Islam pun dah ajar untuk bersederhana dalam segala hal berkaitan dunia. Wasotiyyah.

Tak salah dan tak rugi untuk rasa sangsi pada lelaki sebelum berkahwin untuk tujuan berhati-hati agar tidak terpedaya dengan janji palsu lelaki. Kalau dia betul-betul suka dan setia, dia akan hapuskan rasa sangsi terhadapnya dengan sebuah pertunangan dan perkahwinan inshaAllah. Banyakkan berdoa bukan banyak berangan.

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Kenaikan pangkat..rezeki dari Allah

Alhamdulillah..ambil surat kenaikan pangkat di pejabat pendaftar dengan Syikin..rezeki kami sama2.. alhamdulillah