Monday 2 December 2013

Sukarnya nak fokus study dengan anak kecil...

Beberapa kali saya rasa sukarnya utk fokus membaca & menyiapkan tugasan di rumah bila lubna merengek2 minta perhatian. Kadang2 dikacaunya saya dgn menarik2 buku, kertas mahupun pen yg sy pegang. Rasa geram bila lubna ambil pen2 saya & letak merata2. Puas mencari sampai hilang mood utk membaca. Yg ada stress & rasa fed up. Kesian lubna, kesian jg pd ummi.

Mungkin ini adalah antara ujian yg saya lalui spnjg menyiapkan phd di sini. Sabar kunci utama. Tapi untuk sabar itu yang susah. Bila tengah marah, semua jadi xkena, sume orang akan dipersalahkan. Kasihan pd orang2 tersayang, suami & anak. Beberapa kali saya dingin dgn suami sbb tak tolong tenangkan lubna yg merengek2 menangis wkt sy sdg membaca. Kasihan pd suami, kdg2 buntu melayan karenah lubna. Betullah sebaik2 pendidik adalah ibu kerana ibu punya naluri yg halus utk penuhi kemahuan anak2 & lebih sabar melayan karenah.

Bila dah menyusu badan, nak xnak memang banyak terikat dgn lubna. Ujian juga bila tgh syok membaca, lubna menangis nak tidur & mahu menyusu badan. Akhirnya kdg2 berakhir dgn saya pun tertidur sekali sambil menyusu lubna. Kdg2 lagi best, bila saya bangun je dari pembaringan, dia pun jaga sekali. Waaaa...banyak entry yg saya tulis dlm blog ni dalam keadaan susukan lubna. Termasuklah tulisan yg ini. Lubna lubna..

        
  





No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Kenaikan pangkat..rezeki dari Allah

Alhamdulillah..ambil surat kenaikan pangkat di pejabat pendaftar dengan Syikin..rezeki kami sama2.. alhamdulillah