Wednesday 15 January 2014

Baca,baca,baca...إقراء!

Sume dah tahu pentingnya amalan membaca. Dalam quran sendiri pun mengajar manusia untuk membaca dgn nama Allah yg menciptakan. Segala ilmu dimulakan & berterusan dgn membaca.

Tapi kenapa liat membaca? Xckp orang lain, diri sendiri terutamanya. Baca pun utk exam, utk buat bahas. Kalau xde dua tu hanya baca fb, blog, baca laman web, baca majalah. Pendek kata, hanya baca apa yg suka & tertarik di hati.

Macam mana nak buat pmbacaan akademik sesuatu yg menghiburkan? Saya xde jawapannya sehingga sekarang. Mungkin perlu baca laman internet tentang ini. 

Cuma ada beberapa cara yg sy buat utk tingkatkan minat mbaca saya, antaranya:

1) tetapkan dlm pemikiran, membaca buku b.arab boleh tingkatkan bahasa saya. Sy sukakan bahasa        Arab.
2)  sediakan ruang membaca yg best & tenang. Hiaslah sikit tempat belajar@ membaca.
3) tetapkan dlm pemikiran utk berkongsi dgn org apa yg dibaca. Bukan utk menunjuk tp utk mberi faedah kpd org lain. Ilmu utk faedah insan, moto UniSZA.
4) pasang impian dgn mbaca bnyk bhn bahasa arab, sy boleh menulis & bertutur seperti arab!

Tu je cara saya. Padanlah xberjaya mana membaca. Patutlah xberjaya bertutur menulis mcm arab. Rupanya kurang membaca & xde strategi membaca. (Sesi refleksi diri).

Berenti mbebel. Jom lihat gambar saya mambaca!



Di bawah ni jadual belajar saya utk imtihan nihaie ni. Ada 8 hari je utk study 4 subjek.  Saya bahagi ikut giliran. Lepas ni boleh bt jadual mcm ni utk baca buku plk ye salwa.


Waktu SPM dulu pun sy buat jadual giliran utk membaca setiap subjek. Nanti saya kongsikab caranya. Sy nak apply jadual ni utk giliran amalan mambaca buku pula.

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Kenaikan pangkat..rezeki dari Allah

Alhamdulillah..ambil surat kenaikan pangkat di pejabat pendaftar dengan Syikin..rezeki kami sama2.. alhamdulillah