Thursday 16 January 2014

Suka masak, gemar makan..

Seronok ada blog ni. Boleh letak segala macam hobi kita yg orang lain mungkin xsuka tengok. Blog  ni umpama diari tuan tanah. Jadi bebaslah sikit bkongsi hobi2 yg baik saje ye.

Kalau tengok di FB, ada yg suka letak gambar anak2 buat itu buat . Ada suka bercerita apa dia buat spnjg hari ditulis kat FB. Ada sibuk promosi barang2 produk kesihatan, pakaian. Ada yang lebih suka tukar2 gambar sendiri. Ada yang suka letak gambar makanan yang dimakan kt luar. Ada yg suka letak gambar makanan yg dimasak dirumah, makan itu makan ini masak itu masak ini. Hai, Macam sayalah tu. Ada orang suka share ayat quran, hadis, kata2 org lain &  macam-macam lagi.

Sebenarnya, selagi mana apa yg dikongsi tu xbercanggah dengan konsep Islam maka xde masalah utk berkongsi. Aurat, kata-kata & akhlaq islamiyyah yg lain terjaga maka tidak menjadi masalah. Saya sendiri berhadapan dgn orang2 seperti di atas di FB saya. Tapi apa hak saya utk menyindir orang lain apa yg boleh & xboleh dikongsi sdgkn perkongsian itu tidak ada sbrg unsur maksiat? Tepuk dada tanya iman. Renungkan kisah Luqman Al-Hakim dan anaknya menunggang keldai. Segala yg dibuat semua xkena. Persepsi manusia berbeza2. Hormatilah perbezaan masing2.

Baru ni terbaca post yg diquote dr orang lain tntg zalimnya pos gambar makanan sedangkan kita xtahu mungkin ada yg tengok gambar mknn tu tgh kelaparan & tidak ada mknn, orang2 di negara2 lain tgh kebuluran, Alahai, ceteknya sebab musabab post tu. Kalau bukan di FB, berlambak gmbr makanan kt internet yg sape2 je boleh tertengok & terliur. FB adalah medium perantara kebanyakan golongan ptengahan, rasanya xde org yg kebulur sempat jenguk2 FB klu ada pun sbb sibuk  tercongok berjam2 depan FB xmkn xminum.

Jangan sebab kita xsuka @ xboleh buat @ berasa kita bagus maka kita keluarkan fatwa-fatwa yg kurang bernas sehingga menghukum. Banyak orang suka membincangkan benda yg remeh spt di atas. Buat saya rasa jengkel.

Belum lagi dgn cara ejaan إن شاء الله. Ejalah ikut mana pun dlm BM asalkan xsalah sebutan dia. Eja jd 'In sha Allah' tu kenapa? Xde ejaan dlm BM yg menepati ejaan bahasa Arab. Yg ada adalah kaedah transliterasi shj. Utk kalimah ni xperlulah nk transliterasi bagai. Kalau yg belajar b.arab pun terikut2 dgn benda remeh ni, xtahulah...

Oklah penat dah marah..spt biasa, menu kami semalam & hari ini. Jauh dari bumi Malaysia tapi dekat di hati...

Pizza..


Roti & ikan makerel bakar...


Rojak singapore...


Spageti kuah merah terengganu...



 

No comments:

Post a Comment

شكرا على تعليقاتك

Kenaikan pangkat..rezeki dari Allah

Alhamdulillah..ambil surat kenaikan pangkat di pejabat pendaftar dengan Syikin..rezeki kami sama2.. alhamdulillah